Managed live chat is een nieuwe tool die veel websites al gebruiken en je waarschijnlijk al meerdere keren bent tegen gekomen. Je surft naar een website toe en krijgt vrijwel direct een soort “messenger” geopend met daarin een berichtje van de site. Het zijn vaak berichtjes in de trant van “Kan ik u ergens mee helpen?” of “Als u vragen heeft kunt u die aan mij stellen!”. Deze functie wordt de managed live chat genoemd. Managed live chat wordt ook wel omschreven als een uitbreiding van de klantenservice, hetgeen voor uw bedrijf zeker geen kwaad kan doen.
De voordelen van managed live chat
Zoals ik al zei is managed live chat een uitbreiding aan de klantenservice. Een consument komt op uw site en heeft wellicht vragen. Vaak belt men naar het contactnummer op de website met vragen, maar buiten kantoortijden is dit nummer vaak niet bereikbaar. Een consument blijft dan met een vraag zitten en is waarschijnlijk geïrriteerd dat die vraag niet beantwoord kan worden. Managed live chat is de oplossing voor dit probleem. De consument kan 24/7 een vraag stellen via de chat en deze beantwoord krijgen. Hiermee zal jouw website in service enorm stijgen en klanttevredenheid daarmee ook.
Ook zullen website bezoekers minder snel van de website afgaan en naar de concurrent stappen. Over het algemeen wordt er buiten kantoortijden gesurft op het internet naar producten. Misschien dat er een aantal zijn die dat tijdens werk doen, maar de meesten doen dit ’s avonds of in het weekend. Vaak is in het weekend het contactnummer van kleinere ondernemingen niet bereikbaar: het is immers weekend. Dit zorgt er echter wel voor dat een consument met onbeantwoorde vragen al gauw naar de website van de concurrent gaat. Door de managed live chat functie op jouw website krijgt een consument ook in het weekend zijn of haar vragen beantwoord, waardoor er weer een reden wegvalt om naar de website van de concurrent te gaan. Het is ook ergens best logisch: als de website niet dicht gaat, waarom zou de hele onderneming dat dan wel doen?
Nadelen van managed live chat
Uiteraard is de tool van managaed live chat niet gratis. Het uitbesteden van een 24/7 klantenservice kost een boel en het is nog maar de vraag of je dit ook in de omzetcijfers terug gaat zien. Voor kleine start-up’s is het dan ook niet aan te raden om dit gelijk toe te voegen aan de site. Hoge en stijgende omzetcijfers kunnen hier echter wel om roepen uiteindelijk. Wanneer jouw website een uitbreidende groep van klanten heeft die op een normale manier van klantenservice niet meer tevreden te houden zijn, is managed live chat een goede investering. Klanttevredenheid is immers key voor de meest effectieve mond op mond reclame.
Een ander nadeel is dat de managed live chat niet alleen door uzelf, maar ook door het uitbestedende bedrijf wordt beheerd. Dit betekent dat u niet altijd controle heeft over wat er over de chat wordt gezegd tegen en beloofd aan klanten. Uiteraard zijn alle chats terug te lezen, maar dit stukje controle bent u wel kwijt. Voor controlfreaks zal managed live chat dan ook een hele stap zijn.